Tyngdlyftning för barn och ungdomar

Vårterminen 2023 - 1/2-31/5

Anmälan sker via mail till info@hagerstentk.se

När?

Tisdagar kl 18-19

Steg 1, 8-12 år

Tränare:
Angelika, Fanny

Onsdagar kl 18-19

Steg 2, 12-18 år

Tränare:

Patrick, Michael

För vem?

Alla barn och ungdomar i åldrarna 8-18 år oavsett tidigare erfarenhet. Se tider ovan för olika nivåer och åldrar. 

I Steg 1 fokuserar vi på grundläggande Tyngdlyftning men också styrketräning med 


I Steg 2 börjar vi fokusera lite mer på att finjustera tekniken i Tyngdlyftning samt att börja bygga upp styrkan hos atleterna.


Tyngdlyftning är en utmärkt träningsform för att lägga grunden för ett aktivt liv då vi fokuserar på styrka, rörlighet, explosivitet och motorik. Det är också ett bra komplement för barn och ungdomar som utför en annan idrott.

Klubbens träningslokal med skivstänger utplacerade på golvet i en rad

Hur påverkar styrketräning barn och unga?

Det finns mycket forskning som idag visar att fördelarna barn och unga får från styrketräning är många.

Studier visar att styketräning för barn ger positiva effekter för grundläggande motorik och psykisk hälsa, motverkar övervikt och fetma samt förebygger idrottsskador.


Man kan bland annat läsa om Styrketräning för barn hos Idrottsforskning.se